donderdag 9 juli 2015

waarom de Bijbel niet gelezen wordt...

Uit Darin Hufford, The Gods honest truth

Vaak wordt gezegd: de beste manier om God te leren kennen is: Bijbellezen, Gods woorden overdenken. We denken dat, als we de Bijbel kennen, dat we God kennen. Ik ben er niet op uit om Gods Woord van zijn kracht te beroven, noch om de waarde van het memoriseren van Bijbelverzen te devalueren. Wat ik probeer af te wegen is, of het iemand dichter bij het hart van God brengt.

Ik wil ook de gedachte heroverwegen dat het erom gaat Het Woord maar in je hart te krijgen. Alleen het feit dat je de Bijbel leest en overdenkt, wil nog niet zeggen dat de inhoud geland is in je hart. De Farizeeën kenden de Schrift als hun broekzak, maar toen God vlak voor hen stond herkenden ze Hem niet.

De Bijbel is voor veel christenen een excuus geworden. Een excuus om geen relatie met God te hebben. Je kunt erin lezen en het bestuderen, zoveel als je wilt, maar als je een foute perceptie hebt van hoe Gods hart is, zal je zijn woorden dienovereenkomstig interpreteren.

Wat ik wil zeggen, is dat vanwege de leugens die we over God hebben geloofd, we een verkeerd denkbeeld van Hem gecreëerd hebben. Vandaar, dat het voor ons niet aantrekkelijk is zijn Woord te lezen.
Als je denkt dat Hij boos is, zullen Gods woorden je boos in de oren klinken.
Als je denkt dat Hij een drilmajoor is, zullen zijn woorden zo op je over komen.
Als je vastgesteld hebt dat Hij teleurgesteld is in jou, zal je alleen maar teleurstelling lezen in zijn Woord.

Heb je een idee waarom bijna negentig procent van de christenen nooit in hun Bijbel leest?
Dat is omdat, wanneer ze dat doen, ze het idee hebben dat er gekeken wordt hoe goed zij gescoord hebben in het nakomen van hun plichten.
Denk daar eens over na…

Als mijn vrouw mij een liefdesbrief schrijft, zal ik me door een leger van mensen heen worstelen om die brief te pakken te krijgen, om te zien wat erin staat. Vervolgens zal ik hem lezen en herlezen tot het papier letterlijk in mijn handen uit elkaar valt.
Waarom? Omdat ik werkelijk van haar houd en ik alles wil weten wat er in haar hart omgaat.

Kun je je voorstellen hoe het zou zijn als ik een groeigroep of kleine kring nodig zou hebben om me eraan te herinneren dat ik de brieven van mijn vrouw vooral niet moet vergeten te lezen? Wat zou het zeggen, als ik een mentor in mijn leven nodig had om me elke dag aan te moedigen de brief uit te lezen, die zij me geschreven heeft?

Er moet een reden zijn waarom de MEESTEN VAN ONS er niet naar verlangen hun Bijbel te lezen…


1 opmerking:

  1. Marianne Bijlsma16 juli 2015 om 05:37

    Misschien omdat veel christenen het beeld van God in het OT (hard, boos) willen vermengen met het beeld van Jezus in het NT die de volmaakte afspiegeling van de Vader is? Misschien helpen de volgende links om een nieuw zicht op Gods liefde te krijgen: https://andrewwommack.nl/sites/default/files/auto/documenten/De%20ware%20aard%20van%20God/1%20Zijn%20ware%20aard.pdf en
    http://vergadering.nu/wommack/wommack008godssoortliefde-tape1.htm.

    BeantwoordenVerwijderen